Første gang sous vide

Brugeravatar

Emneforfatter
rosqvist45
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Første gang sous vide

Indlæg#1 » 2. feb 2016, 19:50

Mit første forsøg med sous vide det blev bare godt
Vedhæftede filer
image.jpeg

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Første gang sous vide

Indlæg#2 » 2. feb 2016, 20:19

Hejsa.
Ser godt ud.Man bliver næsten helt sulten igen.

Men lad os høre hvad det er du har fået dig lavet.
Og Tid og Temperatur ? !

mvh michael

Brugeravatar

Emneforfatter
rosqvist45
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 2. feb 2016, 20:52

Ups. Det er Svinemørbrad hasselback kartoffel og svampesovs samt salat
Mørbrad 57 g i 4 timer

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 2. feb 2016, 22:23

Jae Mums :-D

RuneS
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 3. feb 2016, 09:39

Ser rigtig lækkert ud :)

Det bliver du bidt af!

Svinemørbrad kan også laves lidt mere akut. Jeg plejer at køre 65 grader i lidt over 2 timer. Så bliver det også super godt.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 3. feb 2016, 17:12

Det ser rigtig lækkert ud.
Ikke et ondt ord om mørbrad, men det er kød der i forvejen er mørt, så ud over en meget ensartet tilberedning, så er der for mig at se ikke den store fordel ved at tilberede det SV.
Hvis jeg må foreslå noget til dit næste projekt, så er SV uovertruffet til billige bindevævsholdige udskæringer der får lang tid ved moderat varme eks. oksetykkam ved 58 grader i 48-72 timer.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 4. feb 2016, 01:27

En af mine SV favoritter er tværreb i 72timer... Man kan lave en gude sauce af skyen efterfølgende...

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 6. feb 2016, 00:02

prause skrev:Det ser rigtig lækkert ud.
Ikke et ondt ord om mørbrad, men det er kød der i forvejen er mørt, så ud over en meget ensartet tilberedning, så er der for mig at se ikke den store fordel ved at tilberede det SV.
Hvis jeg må foreslå noget til dit næste projekt, så er SV uovertruffet til billige bindevævsholdige udskæringer der får lang tid ved moderat varme eks. oksetykkam ved 58 grader i 48-72 timer.

Prause: Jeg holder meget af oksetykkam og tværreb mm.
SV i 72 timer er også det jeg bruger til tværreb.....
MEN hvorfor 58 grader? Jeg kan godt lide det er rødt eller i det mindste medium (I min bog er 58 gennemstegt).
Jeg bruger 52 eller 54 grader til disse langtids-tilberedninger.
Hvis du ikke har prøvet det, vil jeg gerne opfordre dertil. Jeg synes ikke det vinder ved at komme op på 58.

Til nye i SV vil jeg lige tilføje at fx 52 grader lavet over mange timer, giver et lidt mere "tilberedt" produkt, end hvis det er et mørt stykke kød der kun har været i SV i få timer.
Altså: at lave det over mange timer giver et lidt mere "medium" produkt end hvis det havde været korttids-tilberedning, hvor det ville have været lidt mere "rødt".
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 6. feb 2016, 08:41

jaknil skrev:
prause skrev:Det ser rigtig lækkert ud.

Prause: Jeg holder meget af oksetykkam og tværreb mm.
SV i 72 timer er også det jeg bruger til tværreb.....
MEN hvorfor 58 grader? Jeg kan godt lide det er rødt eller i det mindste medium (I min bog er 58 gennemstegt).
Jeg bruger 52 eller 54 grader til disse langtids-tilberedninger.
Hvis du ikke har prøvet det, vil jeg gerne opfordre dertil. Jeg synes ikke det vinder ved at komme op på 58.

Til nye i SV vil jeg lige tilføje at fx 52 grader lavet over mange timer, giver et lidt mere "tilberedt" produkt, end hvis det er et mørt stykke kød der kun har været i SV i få timer.
Altså: at lave det over mange timer giver et lidt mere "medium" produkt end hvis det havde været korttids-tilberedning, hvor det ville have været lidt mere "rødt".

Ja du har nok ret og jeg skal nok prøve igen når jeg nu får besked på det ;-) ;-) ;-) doctors ordres.
Jeg prøvede en gang med noget tværreb ved 52 tror jeg og det synes jeg egentlig virkede lidt undertilberedt og siden det skruede jeg op - men point taken - jeg prøver ved 54 næste gang.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 6. feb 2016, 09:19

Jeg burde nok tilføje at det kød jeg bruger er ungdyr fra kødkvæg.
Jeg køber altid et kvart dyr fra producenten, og får det direkte fra hjemmeslagteren.
Senest er det et dyr hvis far er wagyu og moderen er hereford (Har hængt i 5 uger - superlækkert), men ellers har det været flere andre racer: limosine, angus mm.
Jeg kan slet ikke huske hvornår jeg har købt kød i supermarkedet sidst (Grise og får købes på samme måde, og jeg producerer min egne æg og kyllinger).

Men pointen er at hvis man bruger supermarkeds-kød ved lavere temperaturer, kan det være det ikke er helt så godt som ved lidt mere varme - det ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Tilbage til "Opskrifter & billeder"